Editie 2016

De eerste editie van WOW Kortrijk

powered by Howest

Uil WOW Kortrijk 2016“There is a whole new generation who’s ready to create a new society.We don’t know whether it will be better, it’s the fact that they are willing to create it.It’s about creating á society.”

WOW is geen onbekende term binnen Howest en staat voor Window On the World. WOW Berlin heeft er in het verleden al voor gezorgd dat studenten Toerisme & Recreatiemanagement uit hun comfort zone komen. En nu is het de beurt aan de andere opleidingen in eigen stad.

Howest gaat de uitdaging aan met de derdejaarsstudenten van Communicatiemanagement, Devine, Ergotherapie, Industrieel Product Ontwerpen, Sociaal Werk en Toerisme & Recreatiemanagement.

Voor exact één week, van 26/09 tot 30/09, bezetten de verschillende opleidingen de Budafabriek en de Budascoop in het hart van Kortrijk. 150 studenten worden in interdisciplinaire teams opgedeeld om samen te werken in opdracht van Straathoekwerk Kortrijk.

De wereld is groter dan ieders opleiding. Oogkleppen af is de boodschap!

Elk team gaat op zoek naar een innovatieve en creatieve oplossing voor een mensgerichte probleemstelling met betrekking tot één van de vijf grote thema’s: energy, equipment, hygiene, sharing en food. In deze eerste editie ligt de focus op de doelgroep “mensen met minder met andere woorden een zoektocht naar Social Design.

Binnen elk thema wordt op het einde van de week een Howest Impact Award uitgereikt voor de meest vindingrijke oplossing.

WOW thema’s

Neushoorn Howest WOW Kortrijk 2016 5 thema's

150+ studenten, 30 teams, 5 uitdagingen, 1 doel

“hoe een positieve impact maken op het dagdagelijkse leven van mensen met minder, in hun eigen stad Kortrijk”

Meer dan 150 studenten uit 6 verschillende opleidingen aan de Howest hun laatste academiejaar. Tijdens de eerste week komen ze samen om in interdisciplinaire teams concrete uitdagingen aan te pakken en creatieve doch realistische concepten te bedenken. De eerste editie van WOW Kortrijk staat in het teken van ‘mensen met minder’ vanuit het oogpunt van Straathoekwerk Kortrijk. Zij treden op als opdrachtgever en hebben vijf grote thema’s geselecteerd: energyequipmenthygienesharing en food.

Energy

Energie is duur: het verbruik, het transport, de aansluiting en service, laat staan de groenestroomcertificaten en turteltaxen. Zelfs op een modaal gezin weegt de energiefactuur door. Je kan je al inbeelden wat dit betekent voor mensen met een beperkt budget. En vaak wordt het probleem slechts zichtbaar als het reeds te laat is: wanneer de factuur in de bus valt…

Hoe kunnen we mensen op voorhand (of tijdens het gebruik) meer attent maken op de gekoppelde onkost van verbruik van water, gas en/of elektriciteit. Hoe kan je de factuur zichtbaar maken of zelfs helpen meer rendement met minder verbruik te bekomen op een laagdrempelige manier. Sensibiliseren? Dagelijks verbruik laten weten? Helpen bezuinigen? Budget voor zuinige toestellen, nieuw sanitair, slimme electronica, enz.. is er niet.

Equipment

Ze zeggen: “Goed gereedschap is de helft van ’t werk!” Maar wat ze er vaak niet bijvertellen, is dat dit materiaal vaak heel duur is. De goed ontworpen survival-spullen uit de sport&avonturenwinkels zijn én essentieel voor iemand die op straat leeft, maar tergelijkertijd onbetaalbaar…

Zoek oplossingen voor één van onderstaande problemen, zonder een product te ontwerpen. Denk na over een dienst, proces en/of truk om (met bestaande producten) de mensen te helpen.

Gezocht:

  • een oplossing voor daklozen en regen. Paraplu? Regenjas? De beste paraplu/jas is geen paraplu/jas !
  • mensen die dakloos zijn: hoe minimaal slaapcomfort geven? Slaapzak? De beste slaapzak is geen slaapzak!
  • Oplader voor GSM? De beste …
  • Andere noden?
  • Hygiene

Hygiene

Een goede (persoonlijke) hygiene is de dag van vandaag een must om in onze maatschappij opgenomen te worden.De kleren maken de man. Een goed en verzorgd voorkomen is erg belangrijk om te kunnen meedraaien in de maatschappij. Maar net dit is voor mensen die dakloos zijn, in kraakpanden of in tenten leven, verre van vanzelfsprekend. Zij hebben niet zomaar toegang tot faciliteiten en middelen om zich te verzorgen.

Zoek oplossingen voor één van onderstaande problemen, zonder een product te ontwerpen. Denk na over een dienst, proces en/of truk om (met bestaande producten) de mensen te helpen.

  • alternatief voor een droogkast of maw. hoe kledij droog en kreukvrij te maken?
  • alternatief voor een wasmachine?
  • toilet voor daklozen: of niet welkom, of betalend, of te vies, of te veraf, of..
  • badkamer voor daklozen: zelfde verhaal! En wat met hun toiletgerief, handdoek, ..

Sharing

Daklozen zijn overlevers: Wanneer de nood het hoogst is, komen vaak de meest creatieve oplossingen naar boven drijven. To-the-point en ontdaan van alle ballast: 100% effectief…

Maar hoe kunnen ze nu onderling alle eigen tips&tricks verzamelen en doorgeven? Welke dienst, processen of procedures kan je bedenken om hen in eigen beheer deze kennis door te laten geven. Plus, op welke manier kan het hulp-aanbod van Stad Kortrijk vlot kenbaar gemaakt worden bij diegenen die er beroep willen op doen? Er bestaat bvb al een daklozengids voor Kortrijk, maar niet iedereen die er baat bij heeft, is op de hoogte …

Food

In de schoolkantines van Howest, op de recepties en meetings van Stad Kortrijk, en nog op vele andere lokaties in de buurt, wordt er dagelijks een hoeveelheid aan (lekker!) eten aangeboden in overvloed, met hier en daar een heus overschot tot gevolg. Tegelijkertijd zijn er nog steeds meer mensen (dan we vermoeden) op zoek in en rond Kortrijk naar een dagelijkse portie voedsel.

Hoe kunnen alle verschillende scholen, bedrijven, restaurants, stadsdiensten, … kenbaar maken dat ze op de dag zelf maaltijdoverschot willen en kunnen aanbieden aan mensen die dit goed kunnen gebruiken. Het liefst zien we aanbod en vraag rechtstreeks gelinkt worden, zonder tussenkomst van een (extra) dienst.